Header Ads

Photoshop Tutorial: Images keluar dari photo.

Tutorial ni lama aku tak praktis. Saja try balik bagi ingat. Aku pakai katak kali ni, meskipun dulu aku pakai gambar orang.. :)

- Gambar katak aku.


tips: kalau nak tengok jeles gambar kat bawah ni..klik la gambar yer... :)

1) Buka gambar katak tadi kat photoshop.
Tekan Ctrl-j untuk duplicate layer.


2) Select layer 2 ( yg duplicate tadi ). Pilih "Pen tool" atau "Polygonal Lasso tool" utk select sebahagian dari gambar macam gambar kat bawah.. Yang ni aku guna pen tool.
tip: untuk select lebih tekan ctrl + utk besarkan images


3)Lepas select dah macam gambar tu... right clik>> Make selection>> Feather Radius letak "0">> OK. Bila gambar dah jadi bintik2 select berkelip tu tekan Delete. Lepas tu tekan ctrl-d untuk deselect.

Guna Rectangular Marquee tool untuk kecikkan sikit size gambar tu..
Right clik atas gambar>> Free Transform.. kecikkan macam gambar kat bawah.
Lepas tu tekan mana-mana tool kat kiri tu utk apply..

Lepas tu duplicate ( ctrl-j ) layer yang dah kecik tu.

Guna Rectangular Marquee tool utk potong kaki katak layer yg tengah ( asal ) tadi.
macam gambar kat bawah ni.. pastu tekan delete. klik kat mata (layer atas) utk check kaki katak layer tengah tu dah delete ker belum..


Lepas tu tekan ctrl sambil mouse klik kat gambar layer tengah tu utk select gambar.. mcm gambar bawah...


Right clik atas gambar>> Stroke>>


selepas

No comments